جایگاه در صنعت سیمان

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. جایگاه در صنعت سیمان

جایگاه و نقش شرکت سیمان تهران در صنعت

صنعت سیمان:
شركت سيمان تهران در راستاي ارتقاء جايگاه خود در بین شرکت‌های تولیدکننده سیمان كشور و دستیابی به اهداف توسعه خود، اقدام به خريداري شركت‌هاي ديگر و يا خريد بخش عمده اي از سهام آنها نموده است. در حال حاضر 6 شركت به شرح ذیل، شركت‌هاي زير مجموعه گروه سيمان تهران محسوب‌مي‌شوند. در حال حاضر گروه سیمان تهران با مدیریت سید عباس حسینی، با ظرفیت تولید بیش از 11 میلیون تن سیمان در سال، حدود 13% از ظرفیت تولید سیمان در کشور را به خود اختصاص داده است.

شركت سيمان هگمتان با ظرفيت روزانه 6600 تن
شركت سيمان ايلام با ظرفيت 5300 تن در روز
شركت صنايع سيمان گيلان سبز با ظرفيت روزانه 3400 تن
شركت سيمان نهاوند با توليد 3300 تن در روز
شركت سيمان پيوند گلستان با توليد روزانه 3300 تن
و شركت پريفاب با فعاليت اصلي توليد قطعات بتني پيش ساخته

گروه سیمان تهران با توجه به توزیع جغرافیایی شرکت‌های تابعه در غرب، شمال و شمال شرقی کشور نقش بسزایی در پاسخگویی به تقاضای سیمان در کشور داشته است و علاوه بر ارتقاءجایگاه این گروه، کمک شایانی به توسعه صنعت سیمان کشور نموده است.
دانش فنی موجود در صنعت سیمان به واسطه قدمت مجموعه و همچنین تنوع تکنولوژی موجود در خطوط تولید، نقش پررنگی را در توسعه صنعت سیمان کشور ایفا نموده است. به گونه‌ای که بسیاری از مدیران این صنعت، تجربه خدمت در سیمان تهران را دارند.
تعامل سازنده شرکت سیمان تهران با انجمن صنفی صنعت سیمان و کلیه شرکت‌های سیمانی و نقش این شرکت در تصمیم گیری‌های کلان این صنعت نشان دهنده اهمیت و جایگاه سیمان تهران در صنعت سیمان کشور می‌باشد.
همچنین در دهه هشتاد و اوایل دهه نود با شتاب گرفتن توسعه صنعت سیمان و ایجاد پروژه‌های متعدد سیمانی در نقاط مختلف کشور از یک سو و محدودیت عرضه سیمان در کشور از سوی دیگر، شرکت سیمان تهران با اولویت قرار دادن این مهم و تامین سیمان مورد نیاز این پروژه‌ها، نقش مهمی در توسعه صنعت سیمان ایفا نموده است.

1- توسعه ملی:

سیمان تهران به عنوان با قدمت‌ترین شرکت تولیدی سیمان در ایران نقش بسزایی در رشد و توسعه ملی و ایجاد زیر ساخت‌های توسعه داشته است. مجتمع صنعتی سیمان تهران با تولید بیش از 140 میلیون تن سیمان و به دلیل کیفیت بالای سیمان تولیدی، تامین کننده سیمان بسیاری از پروژه های بزرگ ملی از جمله موارد زیر بوده است.

*بزرگراه طبقاتی صدر
* آزاد راه تهران – شمال
* برج میلاد
* متروی تهران و …

2- محیط زیست:

مجتمع صنعتی سیمان تهران با قرار گرفتن در حاشیه شهر تهران تامین کننده اصلی سیمان این کلان شهر می‌باشد. در صورت تامین این حجم بالای سیمان از سایر شرکت های سیمانی استانهای مجاور علاوه بر مصرف بالای سوخت و استهلاک ناوگان حمل و نقل منجر به افزایش ترافیک و آلودگی بیشتر شهر تهران می‌گردید.
شركت سیمان تهران با نصب سيستم هاي غبار گير مجهز به آخرين تكنولوژي موجود در دنيا در مسير غبار خروجي دودكش هاي دپارتمانهاي توليد، احداث و راه اندازي مدرنترين سيستم تصفيه خانه بهداشتي موجود در كشور به منظور استاندارد سازي پارامترهاي موجود در فاضلاب خروجي، استفاده از تكنولوژي هاي مدرن در راستاي بهينه سازي مصرف منابع از جمله موادخام،آب خام و انرژي، احداث و نگهداري فضاي سبز با مساحت در حدود 5/207 هكتار در عرصه 413 هكتاري ( بيش از 5/2 برابر استاندارد هاي مصوب در صنايع) و اجراي سيستم مديريت پسماند هاي صنعتي و غير صنعتي همواره تلاش در توليد و تحويل محصول سبز در شهر تهران را دارد.
همچنین در سال 1398 این شرکت با صرف هزینه ای بالغ بر 500 میلیارد ریال نسبت به بهینه سازی سیستم فیلتراسیون خطوط 6 و 9 خود اقدام نموده است.

3 – اشتغال زایی:

گروه سیمان تهران متشکل از 6 شرکت سیمانی و یک شرکت تولیدکننده بتن، بصورت مستقیم برای حدود3500 نفر و بصورت غیر مستقیم برای بیش از 10 هزار نفر اشتغال ایجاد نموده است و بدین ترتیب معیشت قریب به 50 هزار نفر از مردم این سرزمین به فعالیت این گروه گره خورده است.
شایان ذکر است که عمده شرکت‌های گروه سیمان تهران در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته احداث شده و از این حیث نقش بسزایی در توسعه و رفع محرومیت این مناطق ایفا نموده است. به گونه‌ای که بالغ بر 95 درصد پرسنل شاغل در شرکت‌های این گروه بومی مناطق جغرافیایی محل احداث می‌باشند.

4 – اقتصاد:

سیمان همواره به عنوان یک کالای اساسی و استراتژیک در مسیر توسعه ، پیشرفت و آبادانی مطرح بوده و فعالیت این صنعت منجر به شکوفایی صنایع وابسته مانند ساختمان‌سازی، سد سازی و … می‌شود. شرکت‌های گروه سیمان تهران ضمن توجه به این جایگاه ، نگاهی نیز به موضوع صادرات این محصول داشته‌اند و با توجه به قرارگیری شرکت‌های تابعه سیمان تهران در نزدیکی نقاط مرزی و صادرات محور بودن برخی از آنها ، صادرات محصولات این شرکت‌ها علاوه بر اشتغالزایی، به صورت مستقیم و غیر مستقیم کمک شایانی به اقتصاد کشور می‌نمایند.

5- بومی سازی:

پیرو تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی و تاکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بر اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توان داخلی، شرکت سیمان تهران این مهم را در سرلوحه استراتژی‌های سازمانی خود قرار داده و علاوه بر بهره گیری از شرکت های داخلی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود ، نسبت به تقویت روحیه خودباوری متخصصین این صنعت اهتمام ویژه داشته است. در همین راستا می‌توان به انجام و تکمیل دو پروژه بزرگ در خطوط 6 و 9 مجتمع صنعتی سیمان تهران در سال 98 ، در غیاب پیمانکاران خارجی اشاره نمود.

فهرست